Home / Klantenservice / Werkgever
Ik ben werkgever

Waar kunnen wij mee helpen?

Zoeken…
    Geen items gevonden

Hebben jullie al een account?

Klik hier om in te loggen

De meestgestelde vraag

Hoe log ik in op de werkgeversportal?

Je kunt op onze werkgeversportal inloggen via: werkgever.leasegemak.nl.

Andere veelgestelde vragen

Inloggen
Hoe log ik in op de werkgeversportal?

Je kunt op onze werkgeversportal inloggen via: werkgever.leasegemak.nl.

Hebben wij al een account?

Heb je je recent bij ons aangemeld als werkgever? Zodra je van ons een welkomstmail hebt ontvangen, is je werkgeversaccount actief. Je ontvangt vervolgens (op het door jou opgegeven e-mailadres) een uitnodiging om jouw persoonlijke account te activeren. 

Heb je je wel aangemeld, maar nog geen welkomstmail ontvangen? Dan zal je nog heel even geduld moeten hebben, totdat wij jouw aanmelding hebben verwerkt. 

Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat nu?

Klik hier om je wachtwoord te resetten.

Het lukt mij niet om in te loggen, wat nu?

Dat is vervelend! Neem contact met ons op via telefoonnummer 085 800 22 44 of stuur een e-mail naar info@leasegemak.nl. Onze collega’s helpen je graag verder.

Service & onderhoud
Uit welke werkzaamheden moet een servicebeurt minimaal bestaan?

Tijdens de servicebeurten verwachten we dat je minimaal de volgende werkzaamheden verricht: 

  1.  
Financieel
De 7% bijtelling op een leasefiets. Hoe werkt dat precies?

Het percentage waarover de bijtelling wordt berekend is voor een leasefiets vastgesteld op 7% over de adviesverkoopprijs van de fiets. Deze bijtelling wordt altijd wordt toegepast aangezien lease wordt gezien als een vorm van inkomen en moet daardoor als zodanig belast worden. 

 

De werkgever telt 7% van de adviesverkoopprijs van je leasefiets bij het brutosalaris op waar de werknemer vervolgens loonheffing over betaalt. Wat dit exacte bedrag is is afhankelijk van de prijs van de leasefiets maar deze zal altijd terug kunnen vinden op de loonstrook.  

 

Uitgaande van een fiets ter waarde van € 2.000,- bedraagt de bijtelling € 140,- bruto per jaar. De belasting die daarover berekend wordt bedraagt € 52,29 per jaar. Dus netto kosten per maand zijn € 4,36. 

Hoe werkt de BTW op leasefietsen?

Hiervoor geldt een speciale regeling. Deze houdt in dat het terug te vragen BTW-bedrag gemaximaliseerd is op een bedrag van € 130,- wat overeenkomt met de BTW op een aanschafprijs van € 749,- inclusief BTW. 

Hoe werkt het ‘kostenneutraal’ aanbieden van de fiets van de zaak?

Wanneer je van de werknemer een eigen bijdrage verlangt in de maandelijkse leaseprijs zal deze in minder worden gebracht op het brutosalaris. Over dit aangepaste brutosalaris worden vervolgens de sociale lasten berekend die jij als werkgever moet betalen. Deze zullen hierdoor lager zijn dan. 

 

Het ‘kostenneutraal’ aanbieden van de fiets van de zaak houdt in dat je dat financiële voordeel teruggeeft aan de werknemer in de vorm van een maandelijkse bijdrage. Op die manier kost jou als werkgever niks en heeft de werknemer een extra financieel voordeel. 

 

Hoe hoog deze bijdrage is bepaal je zelf. Je kunt dit per medewerker berekenen, wij zien echter dat er veelal een vast bedrag wordt gehanteerd. Hierdoor maak je de bijdrage voor iedere werknemer hetzelfde. Met een maandelijkse bijdrage van € 20,- kom je in veel van gevallen tot een ‘kostenneutrale’ invoering van de fiets van zaak.

Is een bijdrage vanuit de werkgever verplicht?

Het is niet verplicht om als werkgever bij te dragen in de regeling. Wel zal een bijdrage door de werkgever het gebruikmaken van de fietsregeling een flinke stimulans geven. 

 

Met een maandelijkse bijdrage van slechts € 20,- kun je de regeling al ‘kostenneutraal’ invoeren. Hierdoor kost je het als werkgever niks en biedt je je werknemers een extra financieel voordeel. 

 

Waarom valt de leasefiets buiten de WKR?

Dit is een veelgestelde vraag en de uitleg is relatief eenvoudig. Omdat er vanuit de werkgever geen directe eigendomsoverdracht plaatsvindt maar er enkel een fiets ter beschikking wordt gesteld valt de regeling buiten de WKR.

 

Met de invoering van de WKR-regeling viel ook het fietsplan hier binnen. Dit was en is voor veel werkgevers echter niet toereikend om te voorzien in een fietsoplossing voor de werknemers. Met de invoering van de leasefiets in 2020 koppelt de overheid deze los van de WKR-regeling.

Valt een bijdrage van de werkgever ook buiten de WKR?

Ja, ook een eigen bijdrage

Mag ik reiskosten blijven vergoeden bij een medewerker met een leasefiets?

Ja, dit mag onder bepaalde voorwaarden. De regeling stelt namelijk dat wanneer de werknemer de leasefiets gebruikt voor woon-werkverkeer je op die dag geen netto vergoeding meer mag uitkeren. Je zult daarom met de werknemer afspraken moeten maken over het aantal dagen dat de fiets ingezet zal worden.

Een andere mogelijkheid is dat je de netto vergoeding omzet in een bruto vergoeding en daarmee als maandelijkse bijdrage opvoert in de loonadministratie. 

 

Gebruikt de werknemer de fiets enkel privé dan mag je de volledige reiskosten blijven vergoeden zoals je nu ook al doet.

Overig
Hoe kan ik met jullie in contact komen om de mogelijkheden te bespreken?

Dit kan op een aantal manieren. Je kunt telefonisch contact met ons opnemen via 085 800 22 44 en we zijn uiteraard ook per e-mail bereikbaar via info@leasegemak.nl.

Mocht je graag een demo willen plannen dan kan dat natuurlijk ook. Deze plan je hier.

Wat kost het aanbieden van een leasefiets-regeling?

Het aanbieden van de leasefiets-regeling kan volledig kosteloos. Ook het gebruik van onze portals is helemaal gratis. 

Hoe kan ik een leaseovereenkomst vroegtijdig beëindigen?

Dit kun je eenvoudig regelen via onze werkgeversportal: werkgever.leasegemak.nl

Zodra je bent ingelogd, kies je voor ‘Contracten’ en open je het betreffende contract. Vervolgens klik je op ‘Acties’ en daarna op ‘Contract opzeggen’. 

Wij zullen een voorstel toesturen voor de vervroegde beëindiging van de leaseovereenkomst.

Wat gebeurt er met de fiets na afloop van de leaseperiode?

De werknemer heeft het eerste recht tot het kopen van de leasefiets. Mocht de werknemer (om wat voor reden dan ook) geen interesse hebben in de overname van de fiets dan wordt deze aangeboden aan de dealer. Heeft ook de dealer geen interesse, dan laten wij de fiets daar ophalen. 

Hoe voorkom ik dat ik met de fietsen van uitdienst tredende medewerkers achterblijf?

Zodra je als werkgever aangemeld bent, voorzien wij je van een gebruikersovereenkomst. Deze gebruikersovereenkomst is er één tussen jou als werkgever en je werknemer. Hierin leg je bijvoorbeeld ook de afspraken vast die komen kijken bij het eventueel vervroegd moeten beëindigen van de overeenkomst. Zodoende komen jullie beide niet voor onaangename verrassingen te staan en is de regeling duidelijk voor iedereen. 

Hoe regel ik de administratie rondom de leaseovereenkomsten?

Dit wordt jou zo makkelijk mogelijk gemaakt. Na de uitlevering van elke leasefiets, ontvang je van ons een overzicht met daarop de gegevens van de werknemer, de aanschafprijs van de fiets, het bijtellingsbedrag en de maandelijkse leaseprijs.

Deze heb je nodig om de fiets op te kunnen voeren in de salarisadministratie. 

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om vanuit de werkgeversportal periodiek een export te ontvangen met alle (gewijzigde) gegevens. 

Hoe werkt het aanmeldproces?

a

Hoe ondersteunt LeaseGemak bij de implementatie van de regeling?

Dit kan op verschillende manieren en is afhankelijk van je wensen. 

We voorzien in ieder geval in een format waarin jij je eigen leasefietsregeling kunt vormgeven, een gebruikersovereenkomst tussen werkgever en werknemer en natuurlijk het gebruik van onze portals. 

 

Wil je graag een kick off-sessie organiseren waarbij we de medewerkers meenemen in de regeling en de voorwaarden die jij als werkgever hebt vastgelegd? Geen probleem! We regelen het graag. 

Introduceer je de regeling liever een via een online meeting met alle betrokkenen? Ook dat is natuurlijk mogelijk. Heb je andere specifieke wensen? Laat het ons weten en we gaan ermee aan de slag!

Hoe werkt fietslease?

De fiets van de zaak is geïntroduceerd in 2020 als regeling waarin je een fiets ter beschikking stelt als werkgever. De medewerker betaalt hiervoor 7% bijtelling via het salaris en jij kan de maandelijkse leaseprijs ook in mindering brengen op het salaris. Hierdoor hoeft de regeling jou als werkgever niets te kosten.

 

Gedurende de leaseperiode is LeaseGemak eigenaar van de fiets en heeft de werknemer de mogelijkheid om de fiets na 36 maanden over te nemen. 

LeaseGemak helpt je op weg om de regeling binnen de organisatie te introduceren en neemt veel administratieve lasten voor je uit handen.

Hoe kan ik een medewerker toegang geven tot de werkgeversportal?

Dit regel je eenvoudig via de werkgeversportal. Zodra je ingelogd bent kun je in het linkermenu onder ‘Instellingen’ achtereenvolgens kiezen voor ‘Gebruikers en ’Aanmaken’. Geef het e-mailadres van de nieuwe gebruiker en geef deze bepaalde rollen en rechten. Zodra je deze compleet gemaakt hebt kies je voor ‘Uitnodiging versturen’. De werknemer wordt per e-mail uitgenodigd om zijn profiel compleet te maken. 

Waar kan ik alle lopende overeenkomsten terugvinden?

Deze heb je eenvoudig inzichtelijk door in te loggen op de werkgeversportal. Onder ‘Algemeen’ zie je de optie ‘Contracten’ staan die je direct een overzicht geven van alle aanwezige overeenkomsten. Bovenin dit scherm kun je aan de hand van verschillende filters het gewenste overzicht maken.

Hoe kan ik de status van een aanvraag zien?

De status van een lopende aanvraag is altijd terug te vinden op de werkgeversportal. Zodra je ingelogd bent kun je onder ‘Algemeen’ kiezen voor ‘Lopende aanvragen’ om de specieke aanvraag terug te kunnen vinden. Per aanvraag kun je hier ook de status bekijken.

Hoe kan ik de richtlijnen ten aanzien van de leasefietsregeling aanpassen?

Deze richtlijnen zijn vastgelegd als ‘Lease-regels’. Zodra je ingelogd bent op de portal zie je deze optie onder ‘Instellingen’. Door op het potlood achter de betreffende lease-regel te klikken kun je deze bewerken.

Is het mogelijk om met verschillende richtlijnen te werken, bijvoorbeeld op basis van functiegroepen?

Jazeker, dit regel je eenvoudig via de werkgeversportal. Onder ‘Instellingen’ vind je daar de optie ‘Lease-regels’ en daar kun je bijvoorbeeld op basis van functiegroepen diverse regels hanteren. 

Hoe werk de exportfunctie?

De export-functie vind je terug onder ‘Instellingen’ zodra je bent ingelogd op de dealerportal. Je kunt hier vervolgens kiezen voor een eenmalige export of voor een export die bijvoorbeeld maandelijks wordt verstuurd. Welke gegevens deze export moet bevatten bepaal je zelf door eenvoudig de gewenste gegevens aan- of uit te vinken.

Waar kan ik facturen terugvinden?

De facturen worden maandelijks per e-mail toegestuurd. Mocht je een specifieke factuur missen, neem dan telefonisch contact met op via 085-8002244 of stuur ons een e-mail op info@leasegemak.nl

Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens aanpassen?

Je bedrijfsgegevens pas je eenvoudig aan op de werkgeversportal. Je vindt de mogelijkheid hiertoe wanneer je kiest voor ‘Bedrijfsgegevens’ onder ‘Instellingen’.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

Onze collega's helpen je graag verder!

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.